انجمن ایرانی زبان و ادبیات عربی- اخبار رشته زبان و ادبیات عربی
اولین نشست گروه زبان و ادبیات عربی سمت با حضور مدیران گروه های عربی و اساتید برگزار شد

حذف تصاویر و رنگ‌ها

  اولین نشست گروه زبان و ادبیات عربی" سمت " به منظور هم اندیشی مدیران گروههای عربی دانشگاههای تهران و برخی اساتید و مولفان رشته زبان و ادبیات عربی با هدف بررسی نیاز سنجی تالیف منابع آموزشی مرتبط با این رشته در تاریخ 21/10/93 در سازمان سمت برگزار شد .

AWT IMAGE

  در این مراسم که با حضور ریاست محترم سازمان "سمت" آقای دکتر احمدی و معاونان و مدیران برگزار گردید ضمن قدردانی از زحمات مدیران پیشین گروه ، آقایان دکترمحمدعلی آذرشب و دکتر خلیل پروینی ، آقای دکتر مسعود فکری رئیس مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی سازمان ضمن ارائه گزارشی از رویکرد های جدید سازمان در بخش پژوهش و تولید محتوا در حوزه علوم انسانی به ایجاد تحرک و پویایی بیشتر در گروه زبان و ادبیات عربی پرداختند و در محورهای زیر که می تواند ترسیم کننده رویکرد جلب همکاری پژوهشگران ومولفان در حوزه زبان عربی باشد به ارائه نقطه نظرات خود پرداختند .

  پس از ارائه این محورها حاضران پیشنهادهای خود را در خصوص موارد مطرح شده و نیز راهکارهایی برای اجرایی ساختن آن ها بازگو نمودند.

  اهداف این نشست

  - طرح مسأله اصلی (تولید و عرضه منابع علمی آموزشی) 1

  2- بهره‌گیری از نقطه نظرات و تجارب برخی از صاحب نظران
3- ایجاد ارتباط با دامنه محققان و پژوهشگران

  ضرورت‌ها و بایسته‌های رشته زبان و ادبیات عربی در پنج محور توضیح داده شد :

  - نگاهی به زبان و ادبیات عربی به عنوان رشته مستقل و مرتبط (گرایش‌ها) 1

  2- ضرورت ارتقاء بخشی کارآمدی آموزشی – پژوهشی این رشته (منابع، آموزش دهندگان، روش‌ها)

  3- تولید محتوای مناسب (اصلی و پشتیبان)

  4- طبقه‌بندی منابع رشته (بومی و وارداتی)

  5- همسویی با تغییرات نظام آموزشی این رشته

  اولویتهای تولید محتوا در زمینه رشته زبان و ادبیات عربی تالیف و تدوین در حوزه کتابهای درسی ، کمک درسی مبنایی ، بنیادین و کاربردی می باشد .

  ویژگی‌های منابع هدف با مشخصات زیر مطرح شد :

  1- برخورداری از سطح علمی قابل قبول در این رشته

  2- برخورداری از روشمندی علمی و آموزش

  3- برخورداری از نوآوری در موضوع یا روش

  4- همسویی با آخرین دست‌آوردهای علمی و آموزشی در این رشته

  5- پرهیز از کارهای موازی ضعیف و ناسازگار با انگیزه‌های آموزشی و پژوهشی

  6- تمرکز بر دامنه گسترده‌تر مخاطبان و قابلیت همگانی سازی

  7- توجه به نقاط کاستی و کمبود در منابع مرتبط با این رشته (عمومی و اختصاصی)

  8- زبان برای اهداف خاص

  در پایان اساتید حاضر در جلسه نظرات خود را در مورد نحوه تدوین کتاب درسی و همچنین کتابهای چاپ شده در سمت اعلام نمودند و رئیس مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی ومدیر محترم گروه ، جناب آقای دکتر فکری ضمن سپاس از حضور اساتید و مدیران بر جمع بندی و ارسال نقطه نظرات ارائه شده جهت مبنا قرار دادن آن برای نشستهای بعدی تاکید نمودند.

از جمله نظرات ارائه شده در این خصوص توسط اساتید حاضر می توان به موارد زیر اشاره نمود:

دکتر بتول مشکین فام (عضو هیأت علمی دانشگاه الزهراء (س)):

  • سرفصل ها باید به روز شود
  • کتاب های فعلی مورد آسیب شناسی قرار گیرد.
  • قلم و نحوه بیان کتاب های عربی با سطح بالاتری از اسلوب های بیان عربی باشد.
  • در داوری کتاب های عربی از داوران خارج از کشور نیز استفاده شود و در صورت امکان کتاب ها با خارج از کشور مشترک نیز چاپ شود.

دکتر رقیه رستم پور (مدیر گروه عربی دانشگاه الزهراء (س)):

  • برنامه ده ساله و دراز مدت برای رشته عربی تدوین و مشخص گردد.
  • سازمان سمت با سایر سازمان ها و مراکز مرتبط با رشته عربی ارتباطات قوی تری داشته باشد.

دکتر رضا ناظمیان (عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی):

  •  موضوعات مورد بررسی اولویت بندی شود و حمایت سمت از مؤلفین بیشتر گردد.

دکتر علی باقر طاهری نیا (عضو هیأت علمی دانشگاه تهران):

  • تألیفات بین رشته ای و بر اساس نیازهای فردا باشد.
  • آیین نامه های ارتقاء در خصوص کتاب های آموزشی اصلاح گردد.
  • نقد حضوری و پیش از انتشار کتاب ها با حضور مؤلف برگزار گردد.

دکتر ابوالحسن امین مقدسی (عضو هیأت علمی دانشگاه تهران):

  • استراتژی رشته مشخص شود.
  • دانشجویان رشته عربی توصیفگر هستند نه تحلیلگر
  • کتاب ها باید فکر آفرین باشد.

دکتر عبدالحسین فقهی (عضو هیأت علمی دانشگاه تهران) :

  • اختلاف روش ها و سطح ها در آموزش رشته عربی در کشور
  • زبان عربی از صفر تا 100 تعریف شود (کمی و کیفی از مدارس تا دوره دکتری دانشگاه ها)
  • وحدت رویه از لحاظ آموزشی در دانشگاه ها ایجاد شود.
  • یک جانبه گرایی وجود نداشته باشدو

دکتر علی ضیغمی (مدیر گروه عربی دانشگاه سمنان):

  • کتاب های تألیفی چند رسانه ای شود.
  • برای کتاب ها مجموعه مؤلفین وجود داشته باشد تا کیفیت بالاتر برود.
  • کتاب های تألیفی آموزشی محدود به دوره کارشناسی نباشد و برای مقاطع تحصیلات تکمیلی نیز کتاب های آموزشی بر اساس واقعیت های موجود و زمان یک نیمسال تحصیلی تألیف شود.
  • کتاب های تألیفی دارای تمرین کافی باشد.

دکتر عدنان طهماسبی (عضو هیأت علمی دانشگاه تهران):

  • کتاب های فعلی مورد آسیب شناسی قرار گیرد.

دکتر حامد آرضایی (عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام):

  • نرم افزارها و فایل های صوتی برای کتاب ها ایجاد شود.
  • اولویت بندی صورت گیرد.

دکتر مجید  صالح بک (عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی):

  • تشکیل کمیته های تخصصی از دانشگاه های مختلف
  • ارتباط با دانشگاه های خارج از کشور و گرفتن کتاب ها و فایل های مورد استفاده آنها
  • شبکه توزیع کتاب های سمت تقویت گردد.

دکتر فرامرز میرزایی (عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا همدان):

  • کتاب های الکترونیکی و بر اساس واقعیت های موجود منتشر گردد.

دکتر خلیل پروینی (مدیر گروه عربی دانشگاه تربیت مدرس):

  • کارها گروهی شود و تجارب منتقل شود.
AWT IMAGE
AWT IMAGE

AWT IMAGE

 

نشانی مطلب در وبگاه انجمن ایرانی زبان و ادبیات عربی:
http://arabiciran.ir/find-1.61.141.fa.html
برگشت به اصل مطلب