گزارش برگزاری همایش ملی کارآفرینی و تجاری سازی رشته زبان و ادبیات عربی و ششمین همایش سراسری مدیران گروه های دانشگاه های ایران: سمنان - دانشگاه سمنان: 13 و 14 اسفند 1393: همایش ملی کارآفرینی و تجاری سازی رشته زبان و ادبیات عربی و ششمین گردهمایی سراسری مدیران گروه های عربی با شرکت بیش از 80 نفر از مدیران، اعضاء هیأت علمی و دانشجویان دکتری گروه های زبان و ادبیات عربی کشور از دانشگاه های زیر در روزهای 13 و 14 اسفند 1393 در دانشگاه سمنان برگزار شد: 1 - اراک 2- اصفهان 3- امام صادق (ع) (تهران ) 4- بوعلی سینا (همدان) 5- تربیت مدرس 6- خوارزمی (تربیت معلم تهران) 7- حکیم سبزواری (تربیت معلم سبزوار) 8- تهران 9 – خلیج فارس بوشهر 10- رازی کرمانشاه 11- الزهراء (س) 12- سمنان 13- شهید بهشتی 14- شهید چمران اهواز 15- علامه طباطبایی 16- فردوسی مشهد 17- قم 18- کاشان 19- کردستان 20- گیلان 21- لرستان 22- یزد 23 - دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای تهران مرکز، بابل، فلاورجان 24- دانشگاه پیام نور( واحدهای جوانرود و خراسان شمالی) 25- پژوهشگاه علوم انسانی 26- دانشگاه فرهنگیان واحد سمنان، گیلان و خراسان شمالی 27- و... مراسم افتتاحیه همایش در روز 13 /12 /93 پس از ارائه گزارشی از روندکارها توسط دبیر علمی همایش آقای دکتر علی ضیغمی، با سخنرانی و خیر مقدم ریاست محترم دانشگاه سمنان جناب آقای دکتر عباس هنربخش رئوف و سخنرانی آقای دکتر داوود فیض رئیس بنیاد نخبگان استان سمنان و کارآفرین برتر کشوری ادامه یافت که ایشان تجاری سازی و کارآفرینی در رشته زبان و ادبیات عربی را ممکن دانست و پیشنهاد اضافه شدن دو واحد «مفاهیم کارآفرینی و تجاری سازی» به دروس رشته زبان و ادبیات عربی جهت آشنایی دانشجویان این رشته با مفاهیم یادشده را ارائه دادند. در ادامه دکتر فرامرز میرزایی رئیس شورای برنامه ریزی درسی وزارت علوم و رئیس هیأت مدیره انجمن ایرانی زبان و ادبیات عربی به بیان اظهاراتی در خصوص وضعیت فعلی رشته عربی در مقایسه با سایر رشته ها پرداختند و بر اهمیت برگزاری اینگونه همایش ها تأکید نمودند. سپس آقای دکتر مسعود فکری، رئیس مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی سازمان سمت به بیان نکات ارزشمندی در خصوص محورهای همایش به زبان عربی پرداختند و بر ضرورت توجه به منابع دروس رشته و به روز رسانی آن بر اساس واقعیت های موجود اشاره نمود. در ادامه ریاست محترم دانشگاه الزهراء (س) سرکار خانم دکتر انسیه خزعلی به بیان نکات ارزشمندی در خصوص موضوع همایش پرداختند و از عدم توانایی دانشجویان و دانش آموختگان رشته در برقراری ارتباط با کشورهای عربی علی رغم عطش مردمان کشورهای عربی در ارتباط با ایران گله نمودند و خواستار بازنگری در سرفصل های رشته و تدوین نرم افزارهای ایرانی به زبان عربی گردیدند. پس از مراسم افتتاحیه کمیسیون های تخصصی همایش به شرح زیر تشکیل گردید: 1- کمیسیون «آموزشی، پژوهشی و سرفصلها»: این کارگروه بعد از ظهر روز چهارشنبه 13 اسفند 1393 در محل تالار دانش دانشکده علوم انسانی دانشگاه سمنان با حضور مدیران گروه های عربی، اساتید و برخی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته برگزار گردید و پس از ارائه چندمقاله برگزیده همایش، با حضور ریاست محترم کمیته برنامه ریزی درسی رشته عربی وزارت علوم جناب آقای دکتر میرزایی که ریاست کارگروه را برعهده داشتند، چند نفر از اساتید و دغدغه مندان به بیان نظرات خود در خصوص سرفصل های رشته زبان و ادبیات عربی و به روز رسانی آن بر اساس شرایط موجود جامعه پرداختند که در نهایت پیشنهادات و تصمیمات زیر به تصویب اعضای کمیسیون رسید: اولین و اساسی ترین نکته در برنامهریزی کلان در سطح گروههای زبان و ادبیات عربی لزوم تعیین موارد زیر است: 1. اهداف آموزش زبان عربی در دانشگاهها 2. نیازسنجی و برآورد زمینههای استفاده از مهارتها و تخصص فارغ التحصیلان این رشته در سطح کشور است که بر اساس آن توجه به موارد ذیل ضروری به نظر میرسد: 1. توجه به زمینههای پیشینی و مقدماتی زبان عربی در آموزش و پرورش 2. تغییر سرفصلها و تنظیم واحدها بر اساس اهداف تعیین شده و نیازهای برآورد شده با استفاده از تجربیات و همکاری متخصصان داخلی و خارجی 3. گسترش رشته و گرایشهای بینارشتهای در جهت تعمیق کاربری زبان و ادبیات عربی در سطح کشور 4. توجه به هماهنگی سنجش و آزمونهای درون مقطعی و بینمقطعی با واحدها و سرفصلهای آموزشی 5. لزوم توجه به هماهنگی محتوای کتابهای آموزشی و پایاننامهها و رسالههای کارشناسی ارشد و دکتری و مقالات استادان و دانشجویان با اهداف و نیازهای شناسایی شده برای زبان و ادبیات عربی 6. لزوم ارزیابی پیوسته گروههای عربی بر اساس اهداف و نیازهای فوق 7. نگاهی عملیاتی به کاربردی کردن رشته زبان و ادبیات عربی 8. سوق دادن سرفصلها و واحدها به سوی استفاده کاربردی 9. تغییر و تعدیل شیوههای تدریس 10. افزایش ساعات عملی واحدهای مربوط به مهارتهای زبانی 11. پیشنهاد گردید، دو سال نخست دورههای کارشناسی زبان و ادبیات عربی (در گرایشهای مختلف) به طور کلی به آموزش زبان اختصاص یابد و به طور مشخص، کلیه واحدهای مربوط به زبان (صرف ، نحو، آواشناسی، گفتوشنود، آزمایشگاه، نگارش، زبانشناسی) در چهار نیمسال اول ارائه گردد و ساعات دروس مکالمه افزایش یابد. 12. توجه به برگزاری دورههای تخصصی و فوق برنامه برای تقویت بنیه مهارتی و علمی دانشجویان 13. افزودن برخی واحدهای اختیاری برای ایجاد امکان شناور بودن برخی واحدها بر اساس علائق و سلیقههای دانشجویان 14. لزوم توجه جدی به واحد «پروژه کارورزی» و مدیریت صحیح این واحد 15. تعریف مواد امتحانی مربوط به مهارتهای چهارگانه زبان در آزمونهای سراسری کشور، با لحاظ نمودن: ü ضریب 2 برای ورود به گرایش ادبیات مقطع کارشناسی ارشد ü ضریب 3 برای ورود به گرایش ترجمه مقطع کارشناسی ارشد ü ضریب 4 برای ورود به گرایش آموزش زبان مقطع کارشناسی ارشد 16. جایگزینی «آزمون توانایی در زبان عربی» به جای آزمون توانایی در زبان انگلیسی)تافل یا (msrt، با استناد به ظرفیت قانونی و متن موجود در آئیننامه دوره دکتری (ابلاغ شده از سوی وزارت علوم) در کنار سنجش توانایی در زبان انگلیسی تخصصی در قالب ارائه واحدهای درسی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری. 17. پیشنهاد برگزاری امتحان فراگیر عربی برای پذیرش و جذب اعضای هیأت علمی در گروههای عربی 18. برنامهریزی برای برگزاری دورههای دانشافزایی برای اعضای هیأت علمی گروههای عربی 19. لزوم لحاظ نمودن امتیاز شرکت در دوره های فوق برای ارتقاء و تبدیل وضعیت اعضای هیأت علمی گروههای عربی
2- کمیسیون «کارآفرینی و تجاری سازی»: این کارگروه نیز بعد از ظهر روز چهارشنبه 13 اسفند 1393 در محل سالن سمعی و بصری دانشکده علوم انسانی دانشگاه سمنان به ریاست آقایان دکتر مسعود فکری و دکتر حجت رسولی با حضور جمعی از مدیران گروه های عربی، اساتید و پژوهشگران دغدغه مند برگزار گردید؛ و صاحبان مقاله های برگزیده به ارائه مقالات خود در حوزه کارآفرینی و تجاری سازی رشته عربی پرداختند؛ سپس اعضای کارگروه به بیان نظرات وآراء خود در آن خصوص پرداختند. و برخی از صاحبان ایده های رسیده به جشنواره بورس ایده های رشته زبان و ادبیات عربی نیز به ارائه ایده های خود در زمینه کارآفرینی و تجاری سازی رشته زبان و ادبیات عربی پرداختند. در نهایت پیشنهادات و تصمیمات زیر به تصویب اعضای این کمیسیون رسید: 1- ضرورت تبدیل دانش عربی به مهارت و هدایت و ترغیب اساتید ودانشجویان به کار آفرینی وتجاری سازی. 2- ضرورت نگرش بین المللی وتعامل گسترده با دنیای خارج واجتناب از نگرشهای محدود داخلی به قصد ایجاد بستر مناسب برای کارآفرینی واشتغال. 3- تقویت مهارتهای ترجمه ومکالمه به عنوان یکی از مهمترین شاخص های کارآفرینی واشتغال دانش آموختگان زبان وادبیات عربی. 4- ایجاد دوره ها وکارگاه های دانش افزایی ومهارت آموزی برای اساتید ودانش آموختگان به همراه اعطای مدرک معتبر در کنار مدرک دانشگاهی. 5- تکیه به بخش خصوصی بیشتر از بخش دولتی در ایجاد اشتغال برای دانش آموختگان. 6- اشتغال دانش آموختگان زبان وادبیات عربی در صنعت گردشگری، به عنوان صادرات نامرئی وارائه خدمات به گردشگران کشورهای عربی خصوصا زائران اماکن مقدسه از عراق، لبنان وسوریه. 7- ضرورت توجه ویژه گردشگری سلامت با توجه به پیشرفتهای پژشکی کشور واوضاع کنونی کشورهای عربی. 8- ضرورت توجه به آداب ورسوم کشورهای مختلف عربی وتسلط به لهجه ها در ارائه خدمات به گردشگران کشورهای متعدد عربی. 9- توجه به فرهنگ غذایی وشناخت ذائقه های مختلف وغذاهای متنوع عربی در جذب حداکثر گردشگران عرب. 10- توجه به فضای مجازی وتجارت الکترونیک وایجاد کارگاه ها برای دانش آموختگان در این خصوص. 11- ارائه خدمات بازاریابی در کشورهای عربی برای کالاهای ایرانی وهمکاری با شرکتهای صنعتی ومؤسسات تولیدی در این زمینه. 12- پرداختن به تصحیح وترجمه نسخ خطی عربی ومیرات مکتوب جهت افزایش فرصتهای شغلی. 13- ایجاد دبیرخانه دائمی کار آفرینی وتجاری سازی در دانشگاه سمنان جهت پیگیری وعملی ساختن ایده های عملی برتر وتداوم این همایش وبویژه با مشارکت حداکثری دانشجویان ودانش آموختگان جویای کار. ادامه همایش در روز دوم: در جلسه پایانی همایش ملی کارآفرینی و تجاری سازی رشته زبان و ادبیات عربی و ششمین گردهمایی سراسری مدیران گروه های عربی کشور که در روز پنج شنبه 14 اسفند 1393 در محل تالار دانش دانشکده علوم انسانی دانشگاه سمنان برگزار گردید، ابتدا آقای دکتر عبدالحسین فقهی نائب رئیس انجمن ایرانی زبان و ادبیات عربی به بیان سخنرانی در خصوص ضرورت توجه ویژه به گذشته، حال و آینده رشته عربی از دوره آموزش در مدارس تا سطوح عالی آن در دانشگاه ها شد و خواستار عضویت کلیه اساتید رشته زبان و ادبیات عربی در سراسر کشور در انجمن ایرانی زبان و ادبیات عربی به عنوان بستری برای همکاری در جهت اقدامات جمعی مثبت در رشته شدند. در ادامه دکتر عیسی متقی زاده رئیس شورای بررسی متون علوم انسانی نیز به بیان نکته نظرات خود در خصوص اهمیت تحول در رشته پرداختند. سپس دکتر محمد خاقانی استاد گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه اصفهان نیز نکاتی در خصوص وضعیت رشته عربی در کشور و ضرورت نگاه و برنامه ریزی کلان در این خصوص پرداختند. سپس جلسه پرسش و پاسخ و هم اندیشی مدیران گروه های عربی کشور برگزار گردید و شرکت کنندگان ضمن تبادل تجربیات به بررسی موضوعات همایش پرداختند. در ادامه دبیران دو کمیسیون «آموزشی، پژوهشی و سرفصل ها» و «کارآفرینی و تجاری سازی رشته عربی» آقایان دکتر احسان اسماعیلی طاهری و دکتر صادق عسکری به قرائت پیشنهادات و تصمیمات اتخاذ شده در هریک از دو کارگروه برای حاضران در همایش پرداختند.
سپس بندهای بیانیه پایانی توسط دبیرعلمی همایش، آقای دکتر علی ضیغمی قرائت گردید و پس از بررسی و اصلاح بندهای مختلف آن به تصویب رسید و مقرر گردید کمیته برنامه ریزی درسی رشته عربی و سایر ارگان های ذی ربط در راه اجرایی کردن موارد مصوب، قدم بردارند. قطعنامه پایانی همایش ملی کارآفرینی و تجاری سازی رشته زبان و ادبیات عربی و ششمین گردهمایی سراسری مدیران گروه های عربی کشور: سمنان - دانشگاه سمنان 13 و 14 اسفند 1393 همایش ملی کارآفرینی و تجاری سازی رشته زبان و ادبیات عربی و ششمین گردهمایی سراسری مدیران گروه های عربی دانشگاه های کشور در روزهای 13 و 14 اسفند 1393 در دانشگاه سمنان با همکاری انجمن ایرانی زبان و ادبیات عربی برگزار گردید؛ در این همایش مدیران گروه های عربی دانشگاه ها و مراکز علمی کشور، صاحبان مقاله های برتر، بسیاری از اساتید و دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی رشته شرکت داشتند. شرکت کنندگان در همایش پس از بحث و تبادل نظر در دو کارگروه «تجاری سازی و کارآفرینی» و «آموزشی، پژوهشی و سرفصل ها » و سخنرانی ها و هم اندیشیهای صورت گرفته در همایش، راهکارها و پیشنهادهای زیر را در جهت کاربردیتر نمودن رشته زبان و ادبیات عربی وگسترش مقوله تجاری سازی و کارآفرینی در رشته به تصویب رساندند: 1. سرفصل های درسی به گونه ای تدوین شود که ضمن رعایت توازن بین شاخه های مختلف آموزش، تأکید بیشتری بر مهارتی شدن دروس داشته باشد و از حالت شناختی بودن صرف آن خارج شود. 2. گرایش های میان رشته ای جدید و کاربردی بر اساس نیازهای روز و آینده کشور در جهت کاربردی تر نمودن زبان و ادبیات عربی از دوره کارشناسی تا دکتری در سطح کشور ایجاد و گسترش یابد. 3. آموزش «زبان عربی» از «ادبیات عربی» از دوره کارشناسی پس از کار کارشناسی لازم جدا گردد. 4. دو واحد درسی «مبانی کارآفرینی و تجاری سازی رشته عربی» به دروس دوره کارشناسی رشته اضافه گردد یا جایگزین درس «پروژه کارورزی» گردد. 5. جایگزینی «آزمون توانایی در زبان عربی» به جای آزمون توانایی در زبان انگلیسی)تافل یا (msrt، با استناد به ظرفیت قانونی و متن موجود در آئیننامه دوره دکتری (ابلاغ شده از سوی وزارت علوم) در کنار سنجش توانایی در زبان انگلیسی تخصصی در قالب ارائه واحدهای درسی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری. 6. تعریف مواد امتحانی مربوط به مهارتهای چهارگانه زبان عربی در آزمونهای سراسری کشور، با لحاظ نمودن: ضریب 2 برای ورود به گرایش «ادبیات عربی» مقطع کارشناسی ارشد ضریب 3 برای ورود به گرایش «مترجمی عربی» مقطع کارشناسی ارشد ضریب 4 برای ورود به گرایش «آموزش زبان عربی» مقطع کارشناسی ارشد 7. افزایش واحدها و ساعات عملی آموزش مکالمه و ترجمه عربی در دوره کارشناسی جهت افزایش بهره وری. 8. منابع درسی در گرایش ها و دوره های مختلف بر اساس واقعیت های موجود جامعه به روز شود. و محتوای آن با اهداف و سطح دوره های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری بازبینی گردد. 9. برنامه ریزی برای برگزاری دوره های دانش افزایی اعضای هیأت علمی و به روزرسانی مداوم اطلاعات آنان با همکاری انجمن ایرانی زبان و ادبیات عربی و وزارت علوم. 10. لزوم توجه به هماهنگی محتوای کتاب های آموزشی، پایان نامه ها و مقالات اساتید و دانشجویان با اهداف و نیازهای شناسایی شده رشته برای کشور. 11. دانشگاه سمنان با توجه به ابتکارعمل آن و پیگیری و برنامه ریزی مناسب به عنوان «دبیرخانه دائمی همایش ملی کارآفرینی و تجاری سازی رشته عربی» انتخاب گردید تا به پیگیری و عملی ساختن ایده های مطرح شده در این زمینه و تداوم این همایش با مشارکت حداکثری دانشجویان و دانش آموختگان رشته مبادرت ورزد. 12. همایش ملی کارآفرینی و تجاری سازی رشته عربی به صورت دو سالانه و ادواری برگزار گردد. 13. به مبحث گردشگری سلامت و فضای مجازی و تجارت الکترونیک در ارتباط با رشته عربی به عنوان دو زمینه خوب در جهت کارآفرینی و تجاری سازی رشته» توجه ویژه گردد. 14. شرکت کنندگان در همایش از ریاست محترم دانشگاه سمنان، معاونان محترم ایشان، ریاست محترم دانشکده ادبیات و علوم انسانی و گروه آموزشی زبان و ادبیات عربی دانشگاه سمنان به خاطر حسن برگزاری همایش ملی کارآفرینی و تجاری سازی رشته عربی و ششمین گردهمایی مدیران گروه های عربی کشور و رعایت نظم و برنامه ریزی دقیق در اجرای آن، تقدیر و تشکر می نمایند. 15. شرکت کنندگان در همایش از هیأت مدیره محترم انجمن ایرانی زبان و ادبیات عربی به خاطر حسن اهتمام به برگزاری همایش های سازنده در زمینه زبان و ادبیات عربی تقدیر و تشکر می نمایند و از کلیه اعضای هیأت علمی سراسر کشور و دانشجویان دکتری رشته می خواهند ضمن عضویت در انجمن همکاری خود را با آن بیشتر نمایند. دانشگاه سمنان - 14 اسفند 1393 |