|
|
انجمن ایرانی زبان و ادبیات عربی- اخبار همایش ها و فراخوان ها
|
گزارشی از همایش متنبی و سعدی
|
|
حذف تصاویر و رنگها |
شکوه حسینی عضو هیات علمی زبان و ادبیات عرب دانشگاه شهید بهشتی در این نشست درباره فراخوانی متنبّی در شعر معاصر عرب سخن گفت.
وی افزود: متنبی جایگاه برجسته ای در ادبیات عرب داشته و بر اساس نظر تاریخ نویسان عرب اگر بخواهیم برای عرب و عربیت تندیسی فراهم آوریم بی تردید متنبی شایسته ترین گزینه است.
حسینی گفت: بر اساس نظر منتقدان ادبی، در ادبیات کلاسیک عرب معمولا قصه گویی و روایت کمتر دیده می شود و عرب ها این ویژگی را از دیگر فرهنگ ها آموختند، اگر منصفانه قضاوت کنیم اشعار عربی حتی در دوره پیش از اسلام با نوعی روایت گری آغاز می شود و اکنون اشکال در کلیشه ای شدن این سبک است که به صورت یکجا به دست ما رسیده است.
این استاد دانشگاه با اشاره به وِیژگی های شعری متنبّی افزود: نوآوری در مضمون و فرم شعر متنبّی قرن ها بر شعر عربی سایه انداخته، او روح همیشه حاضر و بیدار در ادبیات عرب است و برای درک و فهم اشعار این شاعر باید با خود خود او ارتباط برقرار کرد.
حسینی گفت: ضیا موحد در کتاب «سعدی» معتقد است که شاعران کلاسیک ادامه دهنده جدی فرهنگ و ادب پیش از خود هستند و کار آنان قبل از اینکه ریشه در نفسانیات و زندگی شخصیشان داشته باشد، ریشه در سنت گذشته آنان دارد.
وی افزود: بر اساس نظر موحد، ویژگی شاعران کلاسیک فراموش کردن من شخصی و گریز از حدیث نفس و پرداختن به فرهنگ عام و مشترک است که این ویژگی در مورد اشعار متنبّی صادق نیست.
حسینی گفت: اگر چه شعر متنبّی بازتابی از کل جامعه روزگار خود است اما از سویی دیگر بازتاب دهنده فردیت او و آینه تمام نمای ذهنیت شاعر است، او نه تنها من شخصی را فراموش نکرده بلکه در سراسر شعرش حدیث نفس بیش از هر چیز خودنمایی می کند.
وی افزود: تاکنون حدود 40 کتاب در نقد و بررسی آثار و اشعار متنبّی تالیف شده اما در حوزه شعری سعدی آنچه که شایسته است، انجام نشده و امیدواریم با برگزاری نشست ها و همایش هایی گامی در جهت شناسایی و معرفی بزرگان ادب فارسی برداریم.
آیین بررسی آثار دو شاعر پارسی و عرب یعنی سعدی و متنبّی (29 و 30 فروردین ماه) به مناسبت گرامیداشت روز سعدی با حضور سعدی شناسان و متنبّی شناسان در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار شد.
در این همایش غلامحسین ابراهیمی دینانی با عنوان مرد را راه به حق، عقل نماید یا عشق، شکوه حسینی با موضوع فراخوانی متنبّی در شعر معاصر عرب، علیرضا منوچهریان با موضوع متنبّی، شاعر عشق و فلسفه، مهدی محقق درباره تاثیر متنبّی بر سعدی، موسی اسوار با موضوع تناظر بلاغت و حکمت در سعدی و متنبّی، سیروس شمیسا با موضوع سعدی و متنبّی، دو اسلوب متفاوت و محمدعلی آذرشب با موضوع عزت خواهی در گفتمان سعدی و متنبّی سخنرانی کردند.
همایش سعدی و متنبّی سال جاری در کشورهای عراق، لبنان و کویت نیز با حضور صاحب نظران ایران و کشورهای عربی و با همکاری دانشگاه ها و مراکز ادبی این سه کشور برگزار می شود.
ابومحمد مُصلِح الدین بن عَبدُالله متخلص به مشرف الدین و مشهور به سعدی شیرازی سال 606هجری قمری در شیراز به دنیا آمد، شهرت این شاعر بیشتر به خاطر نظم و نثر آهنگین، گیرا و قوی اوست و جایگاه او نزد اهل ادب تا بدان جاست که به وی لقب استاد سخن و شیخ اجل داده اند.
سال وفات او را بعضی 691 هجری قمری ذکر کرده اند و گروهی معتقدند که او در سال 690 هجری قمری وفات یافته که مقبره او در باغی که محل آن نزدیک به سرچشمه نهر رکن آباد شیراز است قرار دارد.
کتاب گلستان در نثر و بوستان در بحر متقارب و نیز غزلیات از جمله آثار سعدی است.
مرکز سعدی شناسی ایران از سال 1381 روز اول اردیبهشت ماه را روز سعدی نامگذاری و در اول اردیبهشت 1389 و در اجلاس شاعران جهان در شیراز، نخستین روز اردیبهشت ماه از سوی نهادهای فرهنگی داخلی و خارجی به عنوان روز سعدی نامگذاری شد. |
|
|
نشانی مطلب در وبگاه انجمن ایرانی زبان و ادبیات عربی:
http://arabiciran.ir/find-1.62.163.fa.html
برگشت به اصل مطلب
|
| |