نظرسنجی
اساتید رشته ی عربی
به ترتیب حروف الفبا (درحال تکمیل)
اساتید گرامی جهت به روز رسانی آخرین رزومه خود را به ایمیل
ارسال نمایند.
معرفی آزمون بسندگی زبان عربی (اشتمال) برگزار کننده :دانشگاه تهران تیرماه 1396 مقدمه: گسترش و تنوع کاربردهای زبان در دوران کنونی به گونه ای پر اهمیت و قابل توجه است که برای بهره گیری از این ظرفیت نهادها، مؤسسات و مراکز علمی ـ آموزشی گوناگون و بیشماری در سراسر جهان تأسیس شده است.کاربری چند گانه زبان از عرصه آموزشی، پژوهشی، علمی گرفته تا عرصه حرفه ای و شغلی تعیین معیارها وملاک های برخورداری از توانمندی و دانش زبان را بایسته می سازد. تفاوت دامنه مخاطبان به عنوان گویشوران اصلی و فراگیران هر یک اززبانها به عنوان زبان دوم و تفکیک میان سطح عمومی زبان و سطح تخصصی آن علاوه بر ملاحظه و تفاوت میان برخورداری های دانشی و توانشی فراگیران و همچنین تمرکز بر برخی مهارت ها یا همه آنها و در نظر گرفتن وزن متناسب با هر یک ضرورت سنجش و ارزیابی سطح زبانی فراگیری را ضروری می نماید. این تجربه در اغلب زبان های رایج جهانی همچون انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی، ایتالیایی و روسی از دهه های گذشته در قالب آزمون های بسندگی و بر اساس معیارهای عمومی یا ویژه هر زبان به اجرا درآمده است. با وجود تفاوت های ساختاری و عناصر زبانی اما با در نظر گرفتن ساحت های مشترک زبانی که مهم ترین آنها مهارت های چهارگانه می باشد، امکان دست یابی به الگوی مشترکی در اجرای آزمون بسندگی بر اساس مشابه سازی وجود دارد. با توجه به قدمت آموزش زبان عربی در ایران که در گذشته رویکرد علمی و فرهنگی و علمی این زبان و پیوند آن بازبان فارسی مورد توجه بوده است، به زبان به عنوان ابزار ارتباطی در سنجش پیشرفت و دست یابی به اهداف آموزشی کمتر توجه شده است. امروزه در کشور ما زبان عربی به عنوان زبان کاربردی و همچون دیگر زبان ها در عرصه ارتباطی علاوه بر مأموریت های گذشته مورد توجه قرار گرفته است. امروزه زبان عربی در ایران با پنج مأموریت مورد آموزش و فراگیری قرار می گیرد: ـ زبان عربی به عنوان زبان فرهنگ دینی ـ زبان عربی به عنوان زبان علمی میراث گذشتگان در حوزه های مختلف دانش از جمله ریاضیات ، نجوم ، طب و مانند آن ـ زبان عربی به عنوان عنصر برجسته در ادبیات فارسی و در آمیختگی با آن ـ زبان عربی به عنوان زبان ارتباطی و کاربردی در عرصه های تعاملی با جامعه چند صد میلیونی عرب زبان همچون زمینه های سیاسی، تجاری، رسانه ای و فرهنگی ـ زبان عربی به عنوان پل انتقال دو سویه در فرایند ترجمه با تنوع عرصه های قابل پیاده سازی عربی بر این اساس لازم است که فراگیران آن در چارچوب آموزش های رسمی شامل دوره های تحصیلی در نظام آموزشی پیش دانشگاهی و رشته های دانشگاهی اعم از مرتبط مستقیم و مرتبط غیر مستقیم و نیز آموزش های آزاد برگزار شده در نهادها و مؤسسات ،قابلیت سنجش و ارزیابی داشته باشد. 1ـ نام آزمون بر اساس شیوه های متداول در آزمون های بین المللی جهت سهولت در کاربرد عنوان اختصاری"اشتمال" برای این آزمون برگزیده شده است که از عنوان کامل «الاختبار الشامل لتقویم المهارات اللغویة»برگرفته شده است.ومعادل فارسی این عنوان "آزمون فراگیر ارزیابی مهارت های زبان عربی " می باشد. 2ـ اهداف آزمون 1ـ1ـ هدف اصلی این آزمون سنجش دانش و توانش زبانی کسانی است که به فراگیری زبان عربی پرداخته اند. در این آزمون تأکید بر بعد توانشی زبان که ویژگی کاربردی بودن زبان را برجسته می سازد، بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. 2ـ1ـ هدف فرعی این آزمون به شرح زیر است: ـ ایجاد نظام ارزشیابی یکپارچه در عرصه زبان عربی -استفاده از نتایج آزمون در دوره های آموزشی مرتبط به عنوان پیش شرط نظیر دوره های تحصیلات تکمیلی(جایگزین آزمونهای دیگر زبانهای خارجی مثل تافل و...برای دانشجویان دکتری) ـ بهره گیری از گواهینامه حرفه ای صادر شده برای شرکت کنندگان بر اساس نتایج کسب شده در عرصه های شغلی ـ برآوردن نیاز سازمان ها، نهادها و مراکز به کار گیرنده آموزش دیدگان در ارزیابی سطح توانایی نیروهای انسانی خود در زمینه زبان عربی. 3ـ اعتبار از آنجا که نتیجه این آزمون در عرصه آموزشی مانند پیش شرط آزمون جامع دکتری برای رشته های مرتبط با زبان عربی و در عرصه حرفه ای برای کسانی که در فعالیت شغلی خود به آشنایی بااین زبان نیاز دارند، دانشگاه تهران به عنوان نخستین برگزار کننده این آزمون برای شرکت کنندگان گواهینامه وکارنامه تحلیلی امتیاز های کسب شده را صادر می نماید. بر اساس قبولی داوطلبان با در نظر گرفتن حداقل نمره قبولی که به آن اشاره خواهد شدف علاوه بر رشته های مرتبط در مقطع دکترا، نتیجه این آزمون می تواند جایگزین آزمون تافل انگلیسی به عنوان پیش شرط آزمون جامع در این رشته ها محسوب گردد. همچنین سایر شرکت کنندگان می توانند با دریافت گواهینامه و قبولی در این آزمون از آن به عنوان گواهینامه حرفه ای در مشاغل مرتبط با به کارگیری زبان عربی استفاده نمایند. سازمان سنجش با به رسمیت شناختن این آزمون و تطبیق معیارهای مورد نظر از جهت ساختار و اعتبار، گواهینامه قبولی در آن را به عنوان مستند علمی برای برخی رشته های تحصیلات تکمیلی در همه مراکز آموزش عالی و نیز مدرک حرفه ای برای استفاده های شغلی، معرفی خواهد کرد. 4ـ سطح آزمون در عرصه زبان دو سطح متفاوت عمومی یا پایه و تخصصی یا زبان برای اهداف خاص تعریف می شود. که در بخش نخست و بر اساس مدل های رایج بین المللی به ویژه بر اساس الگوی تعریف شده اروپایی که برای 20 زبان زنده جهان از جمله زبان عربی تعیین کرده اند، زبان عمومی یا پایه در سه مرحله و شش سطح تعریف می شود که عنوان های مقدماتی، میانی و پیشرفته برای آن انتخاب شده است. اغلب آزمون های سنجش زبان نقطه هدف خود را پایان دوره عمومی یا پایه و بر اساس اصطلاح رایج پیشرفته قرار می دهند. ویژگی این سطح عبارت است از اینکه شرکت کننده دامنه کافی از واژگان، اصطلاحات، تعابیر، دستور زبان، مهارت های چهارگانه شنیدن و فهم شنیداری، سخن گفتن، خواندن و فهم خوانشی و نگارش (انشاء) را در نزدیک ترین سطح به گویشوران اصلی آن زبان دارا می باشد. آزمون اشتمال در بالاترین سطح زبان عمومی عربی تعریف شده است.وآزمون زبان تخصصی یا زبان برای اهداف خاص محسوب نمی گردد. 5ـ ساختار آزمون آزمون در شکل پرسش های چهار گزینه ای طراحی گردیده و در دو رویکرد پرسش های کاربردی و مفهومی تنظیم شده است. آزمون اشتمال شامل شش بخش زیر می باشد: الف ـ واژگان ب ـ دستور زبان ج ـ شنیدن و فهم شنیداری دـ خواندن و فهم متن ه ـ نگارش (انشاء) و ـ ترجمه 6-امتیاز دهی امتیاز مجموعی آزمون 500 بوده که به صورت برابر میان پرسش ها توزیع شده است. قبولی شرکت کنندگان در این آزمون کسب حداقل 300 بوده و امتیاز کسب شده در هر بخش در کارنامه داوطلبان منعکس خواهد شد. 7ـ منابع آزمون از آنجا که در آزمون های بین المللی از منابع پیشنهادی به جای منابع متمرکز استفاده می شود و دلیل آن نیز محدود نساختن شرکت کنندگان به دامنه اطلاعات و آموزش های شخصی می باشد تا امکان رقابت و سنجش افراد برای نظام های آموزشی و استفاده از منابع آموزشی متنوع و گوناگون را فراهم سازد، برخی منابع پیشنهادی برای این آزمون بر اساس جدول زیر خواهد بود. تأکید می شود معرفی این منابع صرفا به جهت معرفی سطح محتوای آزمون و نه لزوما منابع طراحی پرسش هاست.
جدول زمان بندی برگزاری آزمون تافل عربی
ثبت نام و صدور کارت از طریق سایت جامع آموزش دانشگاه تهران به آدرس http://ems.ut.ac.ir است . |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
افزودن نظرات: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چهارمین همایش ملی دبیران عربی سراسر کشور به میزبانی گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه سمنان، دبیرخانه کشوری زبان عربی وزارت آموزش و پرورش با موضوع «کاربرد فناوریهای نوین در تدریس مهارتهای چهارگانه زبانی عربی مدارس کشور» برگزار شد.
تعلن أکادیمیة همنوا العلمية الثقافية وبمشاركة الجمعية العلمية الإيرانية للغة العربية وآدابها عن تنظيم دورة تدریبیة تحت عنوان: المنهجیة و المنهج، خطوات إعداد البحث العلمي لطلاب الدراسات العليا: تدريبات عملية.
چهارمین همایش ملی کاربرد فناوریهای نوین در تدریس مهارتهای چهارگانه زبانی در آموزش زبان عربی در مدارس کشور برگزار میگردد.
با همکاری انجمن ایرانی زبان و ادبیات عربی و خانه اندیشمندان علوم انسانی بزرگداشت استاد فقید دانشگاه تهران دکتر سید امیرمحمود انوار برگزار میگردد.
اولین همایش بین المللی پژوهش های تطبیقی ادبیات داستانی ۲۷ آذر ۱۴۰۲ مصادف با روز جهانی زبان عربی در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار میگردد.
اجلاس نهایی کرسی نظریه پردازی (نظریة بلاغی فنّ بیان) از دکتر محمد خاقانی اصفهانی استاد گروه عربی دانشگاه اصفهان با موفقیت برگزار شد.
آیین نکوداشت استاد فرزانه دکتر سعید نجفی اسداللهی به اهتمام انجمن ایرانی زبان و ادبیات عربی، خانه اندیشمندان علوم انسانی و دانشگاه علامه طباطبایی برگزار می گردد:
با حضور اساتید و پژوهشگران رشته زبان و ادبیات عربی و دبیران عربی سراسر کشور، دومین همایش ملی کارآفرینی و تجاری سازی رشته زبان و ادبیات عربی به صورت حضوری و مجازی در دانشگاه سمنان برگزار شد.
اردوی علمی- فرهنگی- زیارتی استادان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی زبان و ادبیات عربی دانشگاه شهید بهشتی در عراق با هدف زیارت عتبات عالیات و بازدید از مراکز علمی و فرهنگی کشور عراق برگزار شد.
زمان ارسال مقالات و برگزاری دومین همایش ملی کارآفرینی و تجاری سازی رشته زبان و ادبیات عربی با تمرکز بر حوزه ترجمه متون پزشکی عربی و گردشگری سلامت تمدید شد.
متن دکتر علی اصغر قهرمانی مقبل رئیس انجمن ایرانی زبان و ادبیات عربی به مناسبت روز جهانی زبان عربی
جلسه مجمع عمومی عادی انجمن ایرانی زبان و ادبیات عربی در روز چهارشنبه مورخ ۱۵/ ۰۴ /۱۴۰۱ در محل دانشگاه تربیت مدرس برگزار گردید و افراد زیر به عنوان اعضاء هیات مدیره انجمن ایرانی زبان و ادبیات عربی (دورهی هفتم) انتخاب شدند.
طی حکمی از سوی سرپرست دانشگاه محقق اردبیلی، دکتر مهرداد آقائی عضو هیأت علمی دانشگاه محقق اردبیلی به عنوان مدیر گروه آموزشی زبان و ادبیات عربی این دانشگاه منصوب شد.
دومین همایش ملی کارآفرینی و تجاری سازی رشته زبان و ادبیات عربی با تمرکز بر حوزه ترجمه متون پزشکی عربی و گردشگری سلامت در دانشگاه سمنان برگزار میگردد.
دومین همایش ملی «جایگاه آموزش تلفیقی در یاددهی مهارتهای زبانی عربی» به همت گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه سمنان با همکاری انجمن عربی استان سمنان و دبیرخانه کشوری زبان عربی ۱۲ آبان برگزار میشود .
به اطلاع پژوهشگران گرامی می رساند مجله" مطالعات سبک شناختی قرآن کریم" در ارزیابی سال ۱۴۰۰ وزارت علوم تحقیقات و فناوری موفق به اخذ رتبه "ب" گردید
کسب رتبه ب توسط نشریه دراسات فی السردانیة العربیة
نشریه دراسات فی السردانیة العربیة با صاحب امتیازی دانشگاه خوارزمی موفق به کسب رتبه ب شد
این موفقیت را به دست اندرکاران مجله فوق تبریک می گوییم
خانه اندیشمندان علوم انسانی با همکاری انجمن ایرانی زبان و ادبیات عربی برگزار میکند:
تبریک سال جدید
کرسی علمی -ترویجی بررسی متن «قرآن شناخت» و تعلیقات (تفسیر معاصرانه قرآن کریم) با رویکرد انتقادی به صورت مجازی در دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم برگزار میگردد.
گروه زبان و ادبیات علوم انسانی خانه اندیشمندان علوم انسانی نشست ما و مکتبهای ادبی معاصر را برگزار میکند:
نشست مجازی مدایح نبوی در شعر معاصر عربی از سوی گروه زبان و ادبیات عربی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار میگردد.
طی حکمی از سوی رئیس دانشگاه شیراز دکتر سید حسین مرعشی به عنوان رئیس بخش زبان و ادبیات عربی این دانشگاه منصوب شد
خبر درگذشت زندهیاد دکتر آذرتاش آذرنوش استاد مسلّم زبان و ادبیات عربی، باعث تأثر و تألم خاطر تمامی کسانی شد که از دور و نزدیک با شخصیت علمی و ادبی ایشان آشنا بودند و با واسطه یا بیواسطه در محضرشان شاگردی کرده و درسها آموخته و از سفرۀ دانششان لقمهها چیده بودند.
گروه زبان و ادبیات عربی خانه اندیشمندان علوم انسانی طی پیامی درگذشت استاد فرزانه زبان و ادبیات عربی مرحوم دکتر آذرتاش آذرنوش را تسلیت گفت؛ متن پیام بدین شرح است:
آذرتاش آذرنوش نویسنده و محقق در زبان و ادبیات عربی، استاد دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران و چهره ماندگار ادبیات عرب در سن ۸۴ سالگی درگذشت.
طی حکمی از سوی ریاست دانشگاه سمنان، دکتر حبیب کشاورز به عنوان مدیر گروه زبان و ادبیات عربی این دانشگاه منصوب شد.
مراسم ترحیم خانم دکتر سهیلا محسنی نژاد برگزار می شود
-
چهارمین همایش ملی دبیران عربی کشور با موضوع کاربرد فناوریهای نوین در تدریس مهارتهای چهارگانه زبانی برگزار شد
-
تنظيم دورة تدریبیة تحت عنوان: المنهجیة والمنهج، خطوات إعداد البحث العلمي لطلاب الدراسات العليا
-
چهارمین همایش ملی با موضوع کاربرد فناوریهای نوین در تدریس مهارتهای چهارگانه زبانی در آموزش زبان عربی مدارس کشور برگزار میگردد
-
بزرگداشت استاد مرحوم دکتر سید امیرمحمود انوار برگزار میگردد
-
اولین همایش بین المللی پژوهش های تطبیقی ادبیات داستانی برگزار میگردد
-
سومین همایش ملی بررسی راهکارهای تقویت مهارت ترجمه و کاربرد مهارتهای زبانی عربی در تدریس کتابهای عربی مدارس کشور برگزار میگردد
-
اجلاس نهائی نظریه بلاغی فن بیان از دکتر محمد خاقانی با موفقیت در دانشگاه اصفهان برگزار شد
-
نکوداشت استاد فرزانه دکتر سعید نجفی اسداللهی برگزار میگردد
-
دومین همایش ملی کارآفرینی و تجاری سازی رشته زبان و ادبیات عربی در دانشگاه سمنان برگزار شد
-
دومین همایش ملی کارآفرینی و تجاری سازی رشته زبان و ادبیات عربی
-
آدرس اینترنتی و اطلاعات مجلات علمی ایران مرتبط با رشته زبان و ادبيات عربی مصوب وزارت علوم
-
تصاویر اساتید رشته زبان و ادبیات عربی کل کشور
-
دکتر خلیل پروینی
-
دکتر بتول مشکین فام
-
دانلود کتاب ملامح النثر الحدیث وفنونه (عمر الدقاق)
-
دکتر حسین ابویسانی
-
شماره حساب و کارت انجمن ایرانی زبان و ادبیات عربی
-
دکتر عیسی متقی زاده
-
دکتر هادی نظری منظم
-
دکتر فرامرز میرزایی
آرشیو پربیننده ها
آمار سایت
- بازدید 24 ساعت قبل : 399
- کاربران حاضر در پایگاه :0
- مهمانان حاضر در پایگاه :13
- بازدید کل : 5543628